- подобно е на устройството на двигател за постоянен ток (ДПТ) с последователно възбуждане;
- различия:
* магнитната система и на статора е събрана от дискове, защото магнитният поток е променлив;
- магнитните потоци, създадени от статорната и роторната намотки, са възбудени от един и същи ток и ако се пренебрегнат загубите в стоманата може да се приеме, че те са във фаза;
- при взаимодействието им се създава еднопосочен въртящ момент Мt с променлива стойност показан на фигурата;
- Мt съдържа една постоянна във времето величина Мtср и една променлива - Мt пр, която се променя с два пъти по-голяма честота, от тази на захранващото напрежение;
- ако се сравнят моментите на ДПТ и ЕСКД то може да се запише:
М / Мt = 0,7Качества на ЕСКД
- може де се изработва за големи честоти на въртене (до 20 000 min-1);
- механичната характеристика на този двигател е мека и силно се влияе от натоварването (виж фигурата);
- регулиране на честотата на въртене се постига чрез изменение напрежението: с автотрансформатор (електрически транспорт); с потенцио-метър (битова техника); управляем полупроводников регулатор (електри-чески инструменти);
- малките двигатели се включват директно към захранващата мрежа, а мощните – с понижено напрежение.