Устройство на ЕСКД
- подобно
е на устройството на
двигател за постоянен ток (ДПТ) с последователно възбуждане;
- различия:
* магнитната система и на
статора е събрана от дискове, защото магнитният поток е променлив;
* комутацията е усложнена от
променливия ток, което налага да се използват допълнителни полюси с листов
строеж при големите машини, а при малките – да се използват четки с увеличено
съпротивление
- магнитните потоци,
създадени от статорната и роторната намотки, са възбудени от един и същи ток и
ако се пренебрегнат загубите в стоманата може да се приеме, че те са във фаза;
- при взаимодействието им се създава еднопосочен въртящ
момент Мt с променлива стойност
показан на фигурата;
- Мt съдържа една постоянна
във времето величина Мtср и една променлива - Мt пр, която се променя с два пъти по-голяма честота, от тази на
захранващото напрежение;
- ако се сравнят моментите на ДПТ
и ЕСКД то може да се запише:
М / Мt = 0,7
Качества на ЕСКД
- може де се изработва за големи честоти на въртене (до 20 000 min-1);
- механичната
характеристика на този двигател е мека и силно се влияе от натоварването (виж
фигурата);
- регулиране на
честотата на въртене се постига чрез изменение напрежението: с
автотрансформатор (електрически транспорт); с потенцио-метър (битова техника);
управляем полупроводников регулатор (електри-чески инструменти);
- малките
двигатели се включват директно към захранващата мрежа, а мощните – с понижено
напрежение.
|